طرز تهيه انواع مربا هاي تابستاني

آموزش آشپزي با بهترين دستور تهيه انواع غذاهاي ايراني

طرز تهيه انواع مربا هاي تابستاني

۷ بازديد

يكي از خوراكي هاي مرسوم در صبحانه ايراني، مرباها هستند. به طور كلي مربا از پختن ميوه با شكر به دست مي آيد. هدف اصلي از توليد مربا، حرارت دادن به ميوه ها براي نگهداري در زمان طولاني و همچنين متنوع كردن سفره هاي غذا است. همچنين به دليل اين كه يكي از عناصر اصلي تشكيل دهنده مربا شكر است؛ تاريخچه توليد اين خوراكي به زمان هاي خيلي قديم بر نمي گردد.

دستور پخت مرباي خوش عطر گل محمدي تازه

آشنايي با روش پخت مرباي گل رز خوش عطر

مرباي گل سرخ يكي از معطرترين و خوشمزه ترين انواع مرباهاست كه در دنيا نظير آن پيدا نمي شود.مرباي گل سرخ يا مرباي گل محمدي با استفاده از برگ گل تازه يا خشك گل محمدي تهيه ميشود.

 

مرباي گل

  

دستور پخت مرباي خوش عطر گل محمدي تازه

آشنايي با روش پخت مرباي گل رز خوش عطر

مرباي گل سرخ يكي از معطرترين و خوشمزه ترين انواع مرباهاست كه در دنيا نظير آن پيدا نمي شود.مرباي گل سرخ يا مرباي گل محمدي با استفاده از برگ گل تازه يا خشك گل محمدي تهيه ميشود.

 

مرباي گل

  

مواد لازم براي مرباي گل

  • گل (محمدي، رز) : 100 گرم
  • شكر :200 گرم
  • آب ليمو :1 قاشق غذاخوري

طرز تهيه مرباي گل

گلبرگ ها را از گل جدا كنيد و خوب بشوييد. بعد در آبكش يا هر جاي ديگري پهن كنيد تا خشك شود.

پس از خشك شدن كامل ، مقداري از آن را در يك شيشه تميز و خشك بريزد و كمي شكر رويش بپاشيد اين لايه را تكرار كنيد تا شيشه پر شود.

بعد در شيشه را محكم ببنديد و براي يك هفته در پشت پنجره مقابل نور خورشيد قرار بدهيد.

در طول اين هفته مربا در اثر نور خورشيد خود به خود رسيده و جا مي افتد.

بعد از اينكه از درست شدن مربا مطمئن شديد مقدار آبليموي گفته شده براي اين حجم از گلبرگ ها داخل شيشه بريزيد و شيشه را بشوييد و در جاي خنك نگهداري كنيد.

 

مرباي گل سرخ تازه

نكته

 

● رنگ اين مربا به قشنگي مربا با گل تازه نميشه اگه دوست داشتيد چند قطره رنگ گل مي توانيد اضافه كنيد

 

● در هنگام تفت دادن گل محمدي خشك بايد دقت كنيد زمان تفت دادن بسيار كم باشد، اگر حتي يك گلبرگ بسوزد مي تواند تمام مربا را تلخ كنيد، تفت دادن در حد گرم شدن گل ها باشد

 

نكات تكميلي پخت “مرباي كدو حلوايي” خوشمزه

طرز تهيه مرباي كدو حلوايي خانگي

درست كردن مرباي  كدو حلوايي اگرچه زمان بر است اما خيلي راحت و آسان است. و براي ترد شدن مربابهتر است از آب آهك استفاده كنيد.

 مواد لازم براي مرباي  كدو حلوايي 

  • كدوي پوست گرفته قالب زده:1 كيلو
  • آبليموي تازه : 1 قاشق غذاخوري
  • شكر :1 كيلو
  • آهك آب نخورده :  250 گرم
  • ساقه دارچين :2 تكه 
  • خلال پسته براي تزيين
  • آب براي پخت :4 ليوان

مرباى كدو حلوايى

  

مرباي كدو حلوايي از كجاست؟


مرباي كدو حلوايي يا كدو تنبل از مرباهاي مجلسي و لذيذ تبريز است و مورد علاقه بسياري از افراد است تهيه آن راحت و ساده ولي زمانبر است در حالت عادي كدو حلوايي بافت بسيار نرمي دارد و براي شق و رق كردن آن از آب آهك استفاده ميشود بحث استفاده از آهك در تهيه مرباها طرفداران و مخالفان زيادي دارد ولي آنچه از ديد من مسلم است اين است كه زير دندان “خرچ” كردن ( به تركي خرچلداماخ) اين مربا را باهيچ لذت ديگري عوض نميكنم و رسيدن به اين بافت فقط با استفاده از آب آهك امكانپذير است از خريدن كدوهايي كه با كمي فشار دادن نشانه هاي لهيدگي دارند بپرهيزيد كدو هايي انتخاب كنيد كه پوستي سفت، بدون لك و چروك باشد و وزن آن هم سنگين باشد كدو حلوايي هاي كوچكتر تردتر و آبدارتر هستند.

طرز تهيه مرباي خانگي كدو حلوايي

آهك را در يك و نيم ليتر آب حل كنيد و بعد از صافي رد كنيد. كدوهاي قالب زده را در آب آهك صاف شده بريزيد تا به مدت 5 ساعت داخل آن بماند.

هر نيم ساعت يكبار با يك قاشق چوبي كدوها را هم بزنيد. سپس كدوها را آبكش كنيد و زير آب سرد بشوييد تا آهك آن كاملا از بين برود.

چند بار كدوها را بشوييد تا خيالتان راحت شود كه ديگر اثري از آهك روي كدوها وجود نداشته باشد.دقت كنيد كدوها حتما با آب سرد شسته شوند.

سپس كدوهاي شسته شده را به مدت 8 ساعت در آب سرد قرار دهيد . البته بايد هر يك ساعت آب آن را عوض كنيد . بعد از 8 ساعت دوباره كدوها را زير آب سر بشوييد.

پارچه اي پهن كنيد و كدوهاي شسته شده را روي پارچه بريزيد تا آب اضافه آن كاملا گرفته شود .

كدوي خشك شده را وزن كنيد تا به اندازه آن شكر مصرف شود.

در مرحله بعد شكر و آب را با هم مخلوط كنيد و روي حرارت قرار دهيد تا آب بجوش بيايد و شكر در آب حل شود.شهد را حدود 25 دقيقه بجوشانيد تا كمي غليظ شود.

سپس كدوها را به همراه 2 تكه  چوب دارچين به اندازه يك انگشت ، در شهد آب و شكر بريزد تا حدود يك ساعت و نيم با حرارت كم بجوشاند.

در 10 دقيقه آخر پخت كدوها ،به آنها آب ليمو اضافه كنيد و مربا را از روي حرارت بر داريد.

در 5 دقيقه قبل از سرو هم خلال پسته را روي مربا ها بريزيد و سرو كنيد.

 هنگامي كه ميخواهيد مربا را در شيشه هاي مورد نظر بريزيد چوب دارچين را از مربا خارج نكنيد تا با وجود داچين ها عطر مربا بيشتر شود.مرباي آماده شده را در يخچال قرار دهيد.

نكته هاي در مورد خوشمزه تر شدن مرباي خانگي كدو حلوايي :

  • موقع شست وشوي كدوهايي كه از آب آهك بيرون آمده حتما از آب سرد استفاده كنيد چون هرچه آب سردتر باشد زودتر آهك ها را پاك مي كند در نتيجه طعم كدو را برمي گرداند.
  • چوب دارچين را كه همراه مربا جوشيده دور نريزيد. زماني كه مربا را داخل شيشه مي ريزيد چوب هاي دارچين را هم همراه آن داخل شيشه بگذاريد چون سبب بيشتر شدن عطر مرباي شما خواهد بود.
  • بهتر است براي درست كردن مرباي كدو از كدوهاي نارنجي و رسيده استفاده كنيد تا رنگ مربا زيبا تر شود.

 

مرباي هويج

هويج، يك سبزي يا ميوه ريشه دار است كه مي توان آن را به صورت پخته و خام در غذا و سالاد و همچنين ديگر خوراكي هاي تركيبي استفاده كرد. رنگ اين ميوه عموما نارنجي است و ويتامين هاي زيادي را در خود جاي داده است؛ همچنين اين ميوه منبعي غني از فيبر، مواد معدني و آنتي اكسيدان ها است. اگر از طرفداران ميوه هويج هستيد، قطعا مرباي آن را هم دوست داريد. براي تهيه مرباي هويج، به هويج رنده شده، شكر، گلاب، زعفران، وانيل، آب ليمو و پودر فلفل نياز است. پختن مرباي هويج در مقايسه با ديگر مرباها كمي دشوار تر است؛ به طوري كه 24 ساعت قبل از پخت اين مربا، بايد هويج را خرد كرده و به آن هل و شكر اضافه كنيد و آن را در يك قابلمه لعابي بريزيد. در مرحله آخر قابلمه را روي حرارت قرار داده تا مربا پخته شود و پس از پخته شدن، آبليمو را به مربا اضافه مي كنيم.

 

منبع : ريحون

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.